Kontrola dostępu w chmurze – jak to działa w praktyce? Odpowiadamy!

Kontrola dostępu w chmurze – jak to działa w praktyce? Odpowiadamy!

Systemy kontroli dostępu są powszechnie stosowane w nowoczesnych obiektach publicznych i prywatnych. Natkniemy się na nie między innymi w budynkach biurowych, publicznych i hotelowych. Dziś więc opowiemy nieco więcej o tej technologii – jak działają systemy kontroli dostępu? Czym jest tytułowa chmura i w jaki sposób technologia chmurowa współgra z systemami KD? Sprawdźmy!

Systemy kontroli dostępu co to takiego?

System kontroli dostępu to układ, w którym urządzenia mechaniczne (na przykład zamki drzwiowe) i elektroniczne (na przykład skanery kart zbliżeniowych i kodów) współpracują ze sobą pod kontrolą oprogramowania sterującego. W ramach tego systemu rozróżnia się sektory oraz punkty kontroli wejść i wyjść. Na teren danego sektora może wejść jedynie osoba, która zeskanuje kartę lub kod uprawniony do otwarcia zamków. Uprawnienia te przydziela administrator za pośrednictwem wspomnianego oprogramowania. Skrócona nazwa tego systemu to system KD.

Technologia chmurowa – czym jest chmura?

Pewnie niejedna osoba czytająca ten artykuł zetknęła się z określeniem „dane w chmurze”. Oznacza to, że dane w postaci plików są przechowywane na tak zwanym serwerze chmurowym – czyli na dysku zewnętrznego serwera. Dzięki tej technologii możemy oglądać filmy na platformach streamingowych czy przechowywać dane w bezpieczny sposób. Dyski serwerów chmurowych należą do najpilniej strzeżonych na świecie ryzyko ich zhakowania jest wielokrotnie niższe, niż w wypadku zwykłych komputerów biurowych. Nic więc dziwnego, że grupa przedsiębiorców, którzy przechowują swoje firmowe dane na tego typu serwerach, stale się powiększa. Korzyści takiego rozwiązania jest wiele przede wszystkim zerowe ryzyko utraty danych wskutek uszkodzenia komputera. Nawet jeżeli główny firmowy komputer zostanie uszkodzony, to do danych będziemy mieli stały dostęp, ponieważ nie znajdowały się one na jego dysku.

Kontrola dostępu w chmurze

A jak działa kontrola dostępu w chmurze? W naszej skromnej opinii obie te technologie tworzą doskonale zgrany duet. Zaletą chmury jest mobilność – dane firmowe możemy sprawdzać z każdego miejsca na ziemi z dostępem do internetu. Dlatego pracodawca może o każdej porze dnia i nocy i niezależnie od miejsca pobytu poznać aktualną liczbę pracowników przebywających na terenie zakładu. Kolejna zaleta to to, że punkty kontrolne systemu KD rejestrują każdy skan karty lub kodu, a raporty skanów są przechowywane na serwerze chmurowym, co znacznie ułatwia rejestrację czasu pracy. Kolejna sprawa jest taka, że ciągłość działania systemu KD jest uzależniona od ciągłości działania serwera, na którym zainstalowane jest oprogramowanie sterujące. W wypadku serwerów zewnętrznych mamy gwarancję ciągłości, czyli coś, czego nie zagwarantuje nam żaden informatyk obsługujący serwer firmowy dla pojedynczego przedsiębiorstwa. Na koniec warto wspomnieć o kosztach. Opłaty za utrzymywanie danych w chmurze są wielokrotnie niższe od kosztów, jakie ponieślibyśmy w związku z zakupem serwera firmowego oraz opłaceniem zespołu, który czuwałby nad pracą tego serwera 24 godziny na dobę.